Algemeen

Onze club is opgericht in 1992 en heeft momenteel ruim 230 leden met geïnteresseerde, enthousiaste eigenaars en bouwers van replica Cobra’s.

De doelstelling van onze club is simpel:

1. het doen verschijnen van een verenigingsblad, min. 4 x per jaar
2. het organiseren van bijeenkomsten en evenementen
3. het optreden als belangenbehartiger en het verstrekken van adviezen
4. het dienen als informatiecentrum.

De Cobra is een zeer bijzondere auto uit de jaren zestig. Doordat er maar weinig van zijn geproduceerd, kost een originele Cobra een vermogen. Veel mensen vinden het uiterlijk van de Cobra schitterend. Samen met een zeer krachtige motor heb je een speciale en unieke sportwagen.

Een zelfgebouwde Cobra replica is het antwoord voor mensen die dromen ooit een Cobra te bezitten. De bodies zijn meestal gemaakt van polyester. Hierbij is vaak de originele mal gebruikt. Het chassis is het resultaat van de produktontwikkeling van iedere individuele fabrikant van de kit. Zij kunnen dan ook zeer van elkaar verschillen.

Ons advies is, voor u geld spendeert aan een kant en klare Cobra of een Cobra kit, u eerst informatie bij ons inwint. Onze leden hebben met de bouw en het onderhoud van de verschillende Cobra typen veel ervaring. Uiteraard dient u wel eerst lid te worden van onze club!

Met vriendelijke groet,

Voorzitter CCN, Frank Gruwel

Wilt u meer informatie, neem dan contact met ons op !

 

Bent u van plan of bezig een Cobra te bouwen of heeft u koopplannen? Neem dan contact op met : ln.bu1506461826lcarb1506461826oc@of1506461826ni1506461826  En houdt dan rekening met het volgende:

Cobra’s zonder EU-kenteken (‘nieuw’ gebouwd of invoer vanuit bijv. de VS) zullen tijdens de kentekenkeuring moeten voldoen aan alle hedendaagse eisen! Of u hieraan kunt voldoen is nooit vooraf zeker en ondertussen kunnen de eisen wijzigen = aanscherpen!! En ook een EU-kenteken is niet per definitie probleemloos.

Voor de bouwers:

  • Bedenk dat de RDW het jou heel lastig gaat maken.
  • Bedenk dat ieder jaar de eisen m.b.t. uitlaatemissie, geluid, etc. veranderen. Dit kan betekenen dat een motorblok dat in 2009 nog door de keuring komt, maar nu wordt afgewezen.
  • Bedenk dat voertuig identificatie plaatsgevonden moet hebben voordat men gaat keuren en op basis daarvan de datum van 1ste toelating wordt bepaald.
  • Bedenk dat een keuring buiten NL, maar binnen de EU, wellicht mogelijk, maar niet makkelijker hoeft te zijn.

Bent u al aan het bouwen, neem dan contact op met de technische commissie ( ln.bu1506461826lcarb1506461826oc@ke1506461826inhce1506461826t1506461826). Zij hebben ook geen kant-en-klare oplossingen, wel kan met deze informatie gezocht worden naar nadere informatie en ondersteuning.

 

Voor aankoop binnen de EU:

  • Bedenk dat de RDW geen papieren accepteert waarvan de datum 1ste toelating niet overeenkomt met de werkelijkheid en realistisch is. Bijv. een motorblok uit begin jaren negentig met datum 1ste toelating van mei 1965 zal nooit in NL op de weg komen, noch een V8 met carburateur met datum 1ste toelating van jan 2002.
  • Onderzoek bij aankoop binnen de EU nauwkeurig of de identiteit en datum 1ste toelating overeenkomt met de opbouw van de auto en voldoet aan de eisen t.a.v. de Nederlandse APK regels.
  • De RDW zal desnoods het EU lid vragen de registratiegegevens te wijzigen of de aangeboden papieren niet accepteren!

Voor aankoop van buiten de EU:

  • De auto zal moeten voldoen aan de op het moment van invoer gestelde eisen.
  • Praktisch gesproken zal het vrijwel uitgesloten zijn om een kitcar van buiten de EU in Nederland te laten registeren.

Voor iedereen:

  • Neem ook zeker tijdig contact op met uw leverancier(s)! Zij kennen de situatie voor hun Cobra’s het beste, inclusief hoe u uw droom toch kunt waarmaken.
  • Bovenstaande is het gevolg van Europees breed ingevoerde wijzigingen per 1 mei 2009.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *